När du har en frågeställning som du vill ha svar på gäller det först att formulera frågeställningen så att den som ska svara på frågan vet vad som efterfrågas.
Exempel: Du vill att någon ska visa att denne kan ge ett exempel på ett preventivmedel som använder hormoner. Vilken av dessa frågor tror du gör det enklast för de andra att visa det du frågar efter?
- Ge ett exempel på ett preventivmedel
- Ge ett exempel på ett preventivmedel som fungerar med hjälp av hormoner
Sedan gäller det för dig att fundera över vilka svar som andra kan tänkas ge och hur dessa svar ska bedömas. Är alla svar antingen rätt eller fel eller kan man ge delvis rätt svar? Försök vara så noggrann som möjligt.
Exempel: Efter att ha ställt frågan om preventivmedel som fungerade med hjälp av hormoner kan detta vara en bedömningsanvisning: "Dessa preventivmedel fungerar med hjälp av hormoner: p-piller, p-stav, akut-p-piller, hormonstav. Om svaret är ett av dessa preventivmedel visar
svaret på godtagbar förmåga för den som svarar kan ge ett exempel."
Om du vill att den som svarar ska visa på en mer komplicerad förmåga är det svårare, här kommer ett exempel på hur du kan tänka:
Frågan är "Förklara varför p-piller inte skyddar mot hiv/aids".
Bedömningsanvisning: Svar som visar på god förmåga är svar som förklarar att hiv/aids smittar genom a) munnen, penis, slida, ändtarm, blod eller b) att kroppsvätskor kommer i kontakt med varandra och till båda dessa alternativ krävs dessutom en förklaring att p-piller inte förhindrar att alternativ a) eller b) kommer i kontakt med varandra. Om svaret inte förklarar att p-piller inte förhindrar kontakten visar svaret inte på god förmåga och inte heller på godtagbar förmåga.
I er bedömningsanvisning ska ni alltså försöka visa på vad som skiljer ett bra svar från ett som inte täcker in det ni frågade efter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar