fredag 15 mars 2013

Skriva egna provfrågor

8A och 8B ska skriva egna provfrågor till provet i sex och samlevnad. Frågorna ska lämnas in på lektion fredag v. 12 alltså 22/3 för 8A, och måndag v. 13 alltså 25/3 för 8B. Varje elev ska lämna in fem frågor av olika svårighetsgrad. Från dessa frågor sammanställer jag ett prov med ungefär två frågor från varje elev.

Till varje fråga behövs: fråga, svar, bedömningsanvisning.
Skriv frågorna så att det är lätt att förstå vad man ska svara på. I svaret tar ni upp det rätta svaret och beskriver det noggrant. I bedömningsanvisningen ska ni förklara hur jag som lärare ska bedöma svar på frågan. Det kan kännas svårt och lite svårt är det nog men det är samtidigt mycket utmanande! Ett tips när ni skriver bedömningsanvisningen är att ni ge exempel på hur andra kan svara och förklarar hur dessa svar ska bedömas.

Till er hjälp har ni ett utdrag från kursplanen i biologi. Fundera över vad som krävs för att ge ett bra svar på er fråga, då vet ni vilken svårighetsgrad frågan är på. (Ett exempel, om frågan är "är gonorre en bakteriesjukdom?" så bedömer jag det som att ett svar behöver ge ett exempel eller beskriva för att det ska vara rätt, svaret kan då visa på en godtagbar förmåga).
  • Godtagbar förmåga: Eleven har grundläggande kunskaper om ... biologiska sammanhang och visar det genom att ge exempel och beskriva dessa med viss användning av biologins begrepp, modeller och teorier. Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om ...  sexualitet ... och visar då på enkelt identifierbara samband som rör människokroppens byggnad och funktion. 
 - exempel: Beskriv hur kvinnans könsorgan ser ut genom att rita en bild och skriva ut vad de olika delarna heter. (frågan behöver exempel och beskrivningar för att kunna besvaras)
  • God förmåga: Eleven har goda kunskaper om ... biologiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa med relativt god användning av biologins begrepp, modeller och teorier. Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om ... sexualitet ... och visar då på förhållandevis komplexa samband som rör människokroppens byggnad och funktion. 
- exempel: Varför börjar flickor få menstruation när de kommer in i puberteten? (frågan behöver mer än exempel eller beskrivningar, för detta behövs en förklaring och att du kan visa på samband mellan pubertet och att bli vuxen)
  • Utvecklad förmåga: Eleven har mycket goda kunskaper om ... biologiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa och något generellt drag med god användning av biologins begrepp, modeller och teorier. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om ... sexualitet ... och visar då på komplexa samband som rör människokroppens byggnad och funktion. 
- exempel: Vilka likheter kan du se mellan mannens och kvinnans könsorgan? (Frågan behöver mer än bara förklaringar, du måste visa samband och föra ett väl underbyggt resonemang - alltså ett resonemang där du ger flera exempel och stödjer din argumentation på dessa exempel. Viktigt för er att se är att denna fråga till viss del kan besvaras med "god förmåga" men för ett riktigt bra svar krävs utvecklad förmåga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar