torsdag 14 februari 2013

Att skapa en gemensam tankekarta

Till arbetet för år 7 med systematik sökte jag efter program som tillät hela klassen gemensamt redigera en tankekarta. Meningen var att en tankekarta skulle kunna låta eleverna träna sig på ett nytt (?) redskap, få övning i att identifiera vad som är specifikt för ett lärandeobjekt (ex. abborre) och jämföra det med ett annat (ex. gös) samt samarbeta omkring ett gemensamt mål där de kan komma med förslag till varandra under arbetets gång.

Först letade jag efter rätt program, det finns en hel del tankekartsprogram där ute men jag fastnade för https://bubbl.us/. Fördelarna var att det är lätt att lägga till nya bubblor och redigera dessa, att det inte verkar vara någon gräns för antalet som redigerar ett och samma dokument (vi var 30 st som delade på ett) och att det var lätt att skapa användare och lära sig. Nackdelarna var att endast en användare kunde redigera åt gången, en del bubblor som elever skapade försvann ibland i samband med att man loggade ut eller sparade, samt att man i gratisversionen inte kunde lägga till bilder.

Jag är nöjd med resultatet, jag kan se i tankekartan att många av eleverna uppnådde målet att särskilja ett lärandeobjekt från ett annat. Med hjälp av listan över vilka elever som gjort vad är det lätt att se vem som uppnått vad. Det har förekommit att eleverna har lämnat kommentarer till varandra under arbetets gång vilket är mycket positivt. Efter att ha exporterat en .png-fil från bubbl.us lade jag in bilder med gimp och resultatet går att se i bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar